Σάββατο, 21 Ιουνίου 2008

Panorthodox Preparatory Committee


We, the Representatives of the Orthodox Churches who participate in the works of the Panorthodox Preparatory Committee for the the Synaxis of the Primates, who will come together in Constantinople this coming October, express our astonishment for the inaccuracies of the Statement of the Press Office of the Department of Church Relations of the Patriarchate of Moscow, with regards to the withdrawal of the delegation of the Church of Russia from the works of this Committee.

The events did not take place, as they have been described in the aforementioned Statement. All the representatives have expressed their sadness for the decision of the Russian delegation to walk out, and invited them to remain at this meeting, stating that the Estonian problem will not be resolved in Rhodes, but with the negotiations between the two Patriarchates, the Ecumenical Patriarchate and the Patriarchate of Moscow.

Moreover, the President called upon the delegation of the Patriarchate of Moscow to state, whether their presence in the Preparatory Meeting in Rhodes means that the Patriarchate of Moscow has changed its position and will participate in the Synaxis of the Primates that will take place this coming October, otherwise they can remain as observers. Instead, they decided that it was better for them to walk out. We are saddened by this attempted distortion of these events.

Rhodes, 20 June 2008

Aποχώρησε η Ρωσική Εκκλησία, λόγω Εσθονίας, από τη διορθόδοξη συνάντηση στη Ρόδο

Moscow, June 20, Interfax - A new conflict is kindled between the Moscow and the Constantinople Patriarchates because of the latter's decision to invite representatives of its non-canonical church structure in Estonia in inter-Orthodox commission on Rhodes.

"Such manifestations of unilateral dictate from Constantinople representatives make it extremely difficult to find mutually satisfactory decision of the question on canonical settlement of the situation with Orthodoxy in Estonia," the statement of the Moscow Patriarchate Department for External Church Relations reads as published by the Russian Church's official website.

It further mentions that such actions "bear grave threat to real implementation of Orthodox unity which is one of the main tasks of the Russian Orthodox Church."

"Representatives of the Constantinople Patriarchate are fully responsible for such actions," the DECR stressed.

The Moscow Patriarchate delegation had to leave the commission's session on Thursday and informed that this case would be reported to the members of the Bishop's Council of the Russian Church which was to open on June 24.

The commission's session had to work out a draft message to the primates of the local Orthodox Churches. The document was to be adopted at the meeting of Orthodox leaders, which is expected to take place in October in Istanbul when the Constantinople Church will declare 2008 a year of St. Paul.

Earlier Patriarch Bartholomew of Constantinople invited Patriarch Alexy II of Moscow and All Russia to participate in the autumn meeting. In his response of June 3, Patriarch Alexy expressed hope that when preparing the inter-Orthodox commission, Bartholomew would mind the resolution of the Russian Bishop's Council of 2000 saying that the Moscow Patriarchate's representatives could not participate in inter-Orthodox forums with representatives of the unrecognized Estonian autonomous Church (the Constantinople Patriarchate) as official delegates.

"The letter went unanswered," the DECR noted.

The same Constantinople's provocation forced the Moscow Patriarchate delegation to leave a session of the Mixed Orthodox-Catholic Theological Commission in Ravenna in October 2007 as among its participants were representatives of the so-called "Estonian Orthodox Church" established in 1996 by the Constantinople Patriarch on canonical territory of the Russian Church.

Παρασκευή, 20 Ιουνίου 2008

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ

Οι εκπρόσωποι των Ορθοδόξων Εκκλησιών οι οποίοι συμμετέχομε στις εργασίες της Διορθοδόξου Επιτροπής για την προετοιμασία της Συνάξεως των Προκαθημένων που θα συνέλθουν στην Κωνσταντινούπολη τον προσεχή Οκτώβριο, εκφράζομε την έκπληξή μας για τις ανακρίβειες της δηλώσεως της Υπηρεσίας Επικοινωνίας του τμήματος Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, σχετικά με την αποχώρηση της αντιπροσωπείας της Ρωσικής Εκκλησίας από τις εργασίες της Επιτροπής.

Τα γεγονότα δεν έγιναν όπως περιγράφονται στην παραπάνω δήλωση. Όλοι οι εκπρόσωποι εξέφρασαν την λύπη τους για την απόφαση της ρωσικής αντιπροσωπείας να αποχωρήσει, την εκάλεσαν δε να παραμείνει στη διάσκεψη, δηλώνοντας ότι το εσθονικό πρόβλημα δεν θα λυθεί στη Ρόδο, αλλά με τις διαπραγματεύσεις των δύο Πατριαρχείων, του Οικουμενικού Πατριαρχείου και του Πατριαρχείου της Μόσχας.

Ο Πρόεδρος μάλιστα κάλεσε την αντιπροσωπεία του Πατριαρχείου Μόσχας να δηλώσει, εάν η παρουσία της στη Προπαρασκευαστική Συνάντηση στη Ρόδο σημαίνει ότι το Πατριαρχείο Μόσχας έχει αλλάξει θέση και θα συμμετάσχει στη Σύναξη των Προκαθημένων κατά τον προσεχή Οκτώβριο, διαφορετικά να παραμείνουν ως παρατηρητές. Αντ᾽ αυτού έκριναν καλύτερο να αποχωρήσουν. Λυπούμεθα για την επιχειρηθείσα διαστρέβλωση των γεγονότων.

Ρόδος, 20-6-2008

Στη φυλακή ο πρώην Αττικής Παντελεήμων Μπεζενίτης

Σε έξι χρόνια κάθειρξη καταδικάστηκε από το Εφετείο ο πρώην μητροπολίτης Αττικής Παντελεήμων Μπεζενίτης . Η απόφαση εκδόθηκε πριν από λίγο και καθώς δεν έχει ανασταλτικό αποτέλεσμα θα οδηγηθεί στις φυλακές.Το ενδιαφέρον στην υπόθεση είναι ότι ο κ.Παντελεήμων οδηγήθηκε στην καταδίκη μετά την αντιδικία του με την ιερά μονή του οσίου Εφραίμ καθώς κατηγορήθηκε από τις μοναχές για υπεξαίρεση χρημάτων.
Βρήκαν κοινό στόχο Αλαβάνος-Ιερώνυμος

από το ΒΗΜΑ

«Κοινός μας στόχοςκαι αντικείμενο της συζήτησηςυπήρξε η εξυπηρέτηση του ανθρώπου και των αναγκών του» τόνισε μετά το πέρας της χθεσινής του συνάντησης με τον επικεφαλής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Αλ.Αλαβάνο ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος . Στη συνάντηση, η οποία διεξήχθη σε πολύ καλό κλίμα, κυριάρχησαν θέματα κοινωνικής πολιτικής και προσφοράς της Εκκλησίας στα πλέον αδύναμα κοινωνικά στρώματα στο πλαίσιο του φιλανθρωπικού της έργου. Σύμφωνα και με την τοποθέτηση του κ. Αλαβάνου αμέσως μετά τη συνάντηση, δόθηκε έμφαση και σε θέματα που περιλαμβάνονται σταθερά στην ατζέντα που κατά καιρούς προκρίνει το κόμμα της Αριστεράς για την έναρξη διαλόγου ανάμεσα στην Πολιτεία και στην Εκκλησία, όπως οι σχέσεις Κράτους και Εκκλησίας. Ετσι, όπως χαρακτηριστικά τόνισε και ο ίδιος ο κ. Αλαβάνος στις δηλώσεις του, «και από τη συνάντηση αυτή έγινε φανερό ότι μπορούμε να περάσουμεκόμματακαι Εκκλησία σε μια φάση διαλόγου και σε ζητήματα για τα οποία έχουμε διαφορετικές προσεγγίσεις, όπως είναι οι σχέσεις Εκκλησίας- Κράτους» .

Μάλιστα, ο επικεφαλής της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ υποστήριξε και κατά τη διάρκεια της συνάντησης την ιδέα της συγκρότησης «μιας διακομματικής επιτροπήςστο πλαίσιο λειτουργίας της Βουλήςμε τη συμμετοχή και της Εκκλησίαςγια την προώθηση συνετών λύσεωνσε σύντομοχρονικό διάστημα ε πάνω σε κοινωνικά θέματα και αιτήματα,όπως είναι η αποτέφρωση των νεκρών». Ο κ. Αλαβάνος εξήρε και την πρωτοβουλία του Αρχιεπισκόπου για την έναρξη του κύκλου επαφών με τις πολιτικές δυνάμεις της χώρας. «Εμείς,ως ΣΥΡΙΖΑ,κρίνουμε με ιδιαίτερα θετικό τρόπο την κίνησή του και εξαιρετικά χρήσιμη αυτή την πρωτοβουλία του Μακαριότατου να πραγματοποιήσει αυτές τις επαφές με τις πολιτικές δυνάμεις» σημείωσε ο επικεφαλής της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ.

ΝΟΜΑΡΧΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ – ΜΕΤΑ ΑΠΟ 100 ΧΡΟΝΙΑ ΘΑ ΒΓΕΙ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ



«Μετά από 100 χρόνια θα βγει Χριστόδουλος!». Μ’ αυτό το μήνυμα, σε μια έντονα κατανυκτική ατμόσφαιρα, ο νομάρχης Παναγιώτης Ψωμιάδης μίλησε για τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο, για τον άνθρωπο «που έδωσε φωνή στην Εκκλησία», με αφορμή την παρουσίαση του βιβλίου «Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου Παρακαταθήκη Λόγων» του δημοσιογράφου Δημήτρη Ριζούλη, που πραγματοποιήθηκε χθες, στις 6.30 το απόγευμα, στον Ιερό Ναό Κυρίλλου και Μεθοδίου. Η εκδήλωση, το συντονισμό της οποίας είχε ο δημοσιογράφος Σταύρος Οραήλογλου, διοργανώθηκε από το Κέντρο Πολιτισμού της Νομαρχίας Θεσσαλονίκης και το Δήμο Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης.

«Κρατώ ως πολύτιμη παρακαταθήκη τα λόγια του και δεσμεύομαι πως, όσο μου δίνει ο Θεός δύναμη, θα στέκομαι όρθιος στις επάλξεις, θα παραμείνω πιστός στις παραδόσεις μας, στις αξίες μας, στην ιστορία και στους αγώνες μας, θα παραμείνω πιστός σε αυτά που δίδαξε. Αντίσταση και ανάκαμψη. Για να ξαναβρούμε ότι έχουμε χάσει, για να υπερασπιστούμε ότι κινδυνεύει», υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο Νομάρχης.



Χαιρετισμό στην εκδήλωση απηύθυναν ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Μακεδονίας Θράκης Λουκάς Ανανίκας και ο εκδότης των Ελληνικών Εκδόσεων Νίκος Καραμανλής, ενώ γραπτό μήνυμα έστειλαν ο υφυπουργός Αθλητισμού Γιάννης Ιωαννίδης και ο βουλευτής Θεσσαλονίκης της Ν.Δ. Απόστολος Τζιτζικώστας.



Κεντρικοί ομιλητές της εκδήλωσης, εκτός από το νομάρχη Παναγιώτη Ψωμιάδη, ήταν ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Βασίλης Παπαγεωργόπουλος, ο εκπρόσωπος του Παναγιωτάτου Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ.κ.Άνθιμου, Πρωτοσύγκελος Ιωάννης Τασσιάς και ο δημοσιογράφος-συγγραφέας Δημήτρης Ριζούλης.



Ο Νομάρχης αναφέρθηκε στην προσωπική, ζεστή σχέση του με τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο και την οδύνη της πρόωρης απώλειάς του, ανακαλώντας μνήμες από την τελευταία συνάντηση μαζί του τις παραμονές της Πρωτοχρονιάς του 2008. «Όταν έφυγε από κοντά μας, ένιωσα πως έχασα τον πατέρα και τον φίλο μου, τον άνθρωπο που μου συμπαραστάθηκε στις πιο δύσκολες στιγμές, όταν κάποιοι με χτυπούσαν και εκείνος με προέτρεπε να κρατήσω ψηλά το κεφάλι», είπε συγκινημένος ο κ. Ψωμιάδης.



Ο Νομάρχης επαίνεσε την εκδοτική προσπάθεια του δημοσιογράφου Δημήτρη Ριζούλη, που «πρώτος σκέφτηκε να τολμήσει μία παρουσίαση της λαμπρής πορείας του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου», από την πρώτη ημέρα που ανήλθε στον Αρχιεπισκοπικό Θώκο μέχρι το τελευταίο γραπτό του κείμενο, την Πρωτοχρονιά του 2008, μέσα από 22 επιλεγμένες ομιλίες, που «αποτυπώνουν και αναδεικνύουν το μεγαλείο μιας προσωπικότητας που γοήτευσε τον Ελληνισμό». Ο κ. Ψωμιάδης μίλησε και για το πλούσιο έργο του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου, «μια πολύτιμη κιβωτό γνώσης και αλήθειας, φωτεινό οδηγό μας στα δύσβατα μονοπάτια της εποχής». «Ο δικός μας Χριστόδουλος, ο ασυμβίβαστος, που λάτρεψε η συντριπτική πλειοψηφία του ελληνικού λαού, πίστεψε και οραματίστηκε μια Εκκλησία ζωντανή και δυναμική, μια Εκκλησία που βρίσκεται μέσα στο λαό, μια Εκκλησία που συντονίζεται στους παλμούς της καρδιάς του, που αφουγκράζεται τις ανησυχίες του και δίνει λύσεις, μια Εκκλησία πρωταγωνίστρια, που δεν αρκείται στο ρόλο του απλού και αμήχανου παρατηρητή των εξελίξεων», υπογράμμισε ο Νομάρχης, μιλώντας για τη χαρισματική προσωπικότητα του αξέχαστου ποιμενάρχη.



Ο κ. Ψωμιάδης έκανε ξεχωριστή αναφορά στη μαχητικότητα και στην αποφασιστικότητα του μακαριστού Αρχιεπισκόπου, που «έδωσε φωνή στην Εκκλησία μας, πήρε θέση, απάντησε με σθένος στις συντονισμένες προσπάθειες παραχάραξης της ιστορίας και αλλοίωσης της εθνικής και θρησκευτικής μας συνείδησης». «Ο Χριστόδουλος με τον χειμαρρώδη λόγο του πολεμήθηκε ανηλεώς, χλευάσθηκε και λοιδορήθηκε, γιατί τάραξε τα λιμνάζοντα νερά, απευθύνθηκε στο λαό μας, αφύπνισε συνειδήσεις, μίλησε για Ορθοδοξία, μίλησε για την Ελλάδα, μίλησε για τις χαμένες πατρίδες, μίλησε για Αρχές, Αξίες και Ιδανικά», είπε χαρακτηριστικά ο Νομάρχης.



Ο Νομάρχης έκανε ξεχωριστή μνεία στην ιδιαίτερη σχέση του Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου με τη νέα γενιά και στην αγάπη της νεολαίας προς το πρόσωπό του, αλλά και στο σπουδαίο φιλανθρωπικό του έργο, με το οποίο κατάφερε να μετατρέψει, όπως ο ίδιος ο κ. Χριστόδουλος είχε επισημάνει κάποτε, «την έρημο της μέριμνας σε παράδεισο προσφοράς».

Για μία «προσωπικότητα ασυμβίβαστη και εκρηκτική, που τάραξε τα νερά και έδωσε αφορμές για πολλές πολλές συζητήσεις σε κρίσιμα εθνικά, θρησκευτικά και κοινωνικά θέματα» έκανε λόγο ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Βασίλης Παπαγεωργόπουλος, στην ομιλία του για το μακαριστό Αρχιεπίσκοπο, θυμίζοντας στους παρευρισκομένους την άμοχθη προσπάθεια του Χριστοδούλου «να διατυπώσει ένα νέο λόγο με δύναμη και προοπτική, για να είναι πάντοτε ζωντανή η παρουσία της Εκκλησίας στο σύγχρονο κόσμο». Ο κ. Παπαγεωργόπουλος αναφέρθηκε σε «έναν χαρισματικό ηγέτη», έναν «άνθρωπο που άφησε στις καρδιές όλων μας, μικρών και μεγάλων, ανεκτίμητους πνευματικούς θησαυρούς».



Από την πλευρά του, ο πρωτοσύγκελος της Ιεράς Μητρόπολης Θεσσαλονίκης κ. Ιωάννης Τασσιάς αναφέρθηκε στην Αρχιεπισκοπεία του Μακαριστού Χριστοδούλου ως «σταθμό αναφοράς» για την Εκκλησία, παρά το γεγονός ότι η πορεία του εκλιπόντος υπήρξε «μια αδιάκοπη σύγκρουση με συμφέροντα και παλαιές πικρίες, άμυνα και επίθεση στα μέτωπα της αθεΐας, του υλισμού και κάποιων μοντέρνων ιδεών, ενίοτε πάλη πνευματική με την ύβρι και τη συκοφαντία». Ο μακαριστός Χριστόδουλος θα μείνει στη μνήμη όλων, διότι «τοποθέτησε την εκκλησία στο κέντρο του ενδιαφέροντος και της επικαιρότητας», υπογράμμισε ο κ. Τασσιάς.



Για τον ακούραστο πνευματικό αγώνα και το υψηλό φρόνημα του μακαριστού Αρχιεπισκόπου μίλησε ο συγγραφέας-δημοσιογράφος Δημήτρης Ριζούλης, ο οποίος επιμελήθηκε την έκδοση «Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου-Παρακαταθήκη Λόγων». «Η επιλογή των κειμένων έγινε με δημοσιογραφικά κριτήρια και όχι με το συναίσθημα. Ο Χριστόδουλος ήξερε τι έλεγε και γιατί το έλεγε», επισήμανε ο κ. Ριζούλης, καταλήγοντας: «Ο Χριστόδουλος αφήνει πίσω του μια βαριά κληρονομιά, που θα αποτελέσει εφόδιο για όλους εμάς και για τις μελλοντικές γενιές».



Η εκδήλωση πλαισιώθηκε με ύμνους που ερμήνευσε η χορωδία του Ιερού Ναού Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου.

Πέμπτη, 19 Ιουνίου 2008

Ανησυχία Ιερώνυμου για το 65ωρο

Την ανησυχία της Εκκλησίας για τις εξελίξεις στα κοινωνικά ζητήματα και ειδικότερα στα εργασιακά θέματα, με αφορμή την κοινοτική απόφαση για το 65ωρο, εξέφρασε χθες ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος ύστερα από τη συνάντησή του με την εκπρόσωπο του ΠαΣοΚ για θέματα κοινωνικής πολιτικής κυρία Εύη Χριστοφιλοπούλου στο Αρχιεπισκοπικό Γραφείο στην Αγία Φιλοθέη. «Είναι θέματα κοινωνικά,έντονα προβλήματα που και εμάς μας απασχολούν, και πιο πολύ βέβαια τους αρμοδίους,που είναι η συντεταγμένη πολιτεία» τόνισε ο κ. Ιερώνυμος, ενώ πρόσθεσε ότι «και εμείς έχουμε ευθύνη και πρέπει να πούμε την άποψή μας και να βοηθήσουμε,ώστε αυτά να ξεπεραστούν». Την ευαισθησία, το ενδιαφέρον και το έργο του Αρχιεπισκόπου για τις λεγόμενες «ευπαθείς» ομάδες του πληθυσμού εκθείασε από την πλευρά της η κυρία Χριστοφιλοπούλου, υπογραμμίζοντας ότι «υπάρχει η δυνατότητα οι συγκεκριμένοι τομείς άσκησης κοινωνικής πολιτικήςνα αποτελέσουν πεδίο συνεργασίας ανάμεσα στην Πολιτεία και στην Εκκλησία».

Νωρίτερα ο κ. Ιερώνυμος είχε συναντηθεί στη Βουλή με τη γενική γραμματέα της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ κυρία Αλέκα Παπαρήγα. «Διαπιστώνουμε την ευαισθησία του Αρχιεπισκόπου και της Εκκλησίας να συνδράμει στους τομείς της κοινωνικής πολιτικής για τις ομάδες εκείνες του πληθυσμού που υποφέρουν ιδιαίτερα,όπως είναι τα παιδιά με ειδικές ανάγκες, οι ηλικιωμένοι ή οι μοναχικοί άνθρωποι,οι οποίοι πάσχουν από μακροχρόνιες ασθένειες, εκεί όμως είναι χώρος και πεδίο που πρέπει η Πολιτεία να διαμορφώσει τις κατάλληλες υποδομές, για την επίλυση των προβλημάτων» τόνισε μετά από τη συνάντησή της με τον Αρχιεπίσκοπο η κυρία Παπαρήγα.

Σήμερα, στο πλαίσιο των επαφών του, ο κ. Ιερώνυμος συναντάται με τον πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Αλ.Αλαβάνο στα γραφεία του κόμματος στη Βουλή.
από το ΒΗΜΑ

Μακρόθεν

Στα όρια του διχασμού

Της Ιουστίνης Φραγκούλη-Αργύρη

Την Τρίτη 24 Ιουνίου -διαβάζω στις εκκλησιαστικές ειδήσεις- πως θα γίνουν εκλογές για την πλήρωση τριών μητροπόλεων απο την Ιεραρχία της Ελλαδικής Εκκλησίας. Η μία απ΄αυτές είναι η Μητρόπολη Λευκάδας και Ιθάκης, όπου μεγάλωσα ως παιδί ιερέως μέσα σε κλίμα πνευματικής ευφορίας, αγάπης και μεγαλοσύνης.

Τόσο ο μακαριστός μητροπολίτης Δωρόθεος Παλλαδινός, αδελφός της νονάς μου Ιουστίνης Παλλαδινού όσο και ο πρόσφατα εκλιπών μητροπολίτης Νικηφόρος Δεδούσης άφησαν θαυμαστό έργο κι ένα ποίμνιο απόλυτα ενωμένο στον αγώνα για την διάσωση της θρηκευτικότητας σε ένα νησί, που στροβιλίζεται στην κοσμικότητα της τουριστικής επέλασης.

Σήμερα μαθαίνω πως το ποίμνιο έχει μοιρασθεί ανάμεσα σε κείνους που υποστηρίζουν τη μια υποψηφιότητα και στους έτερους που στηρίζουν την άλλη. Σήμερα πληροφορούμαι πως η Λευκάδα διχάζεται για το θέμα της εκλογής μητροπολίτη. Τούτο το ζήτημα αφορά αποκλειστικά και μόνο την Ιεραρχία και όχι τους πολίτες, που μπορεί να έχουν συναισθηματικές ή πολιτικές εξαρτήσεις απο τους υποψήφιους μητροπολίτες.

Το κλίμα είναι βαρύ στο νησί με τους πολιτικούς παράγοντες όλων των επιπέδων εξουσίας να παίρνουν ανοιχτά θέση υπέρ ενός υποψηφίου, με τους πιστούς να συγκεντρώνουν υπογραφές για τη μονομερή στήριξη υποψηφίου, με τους υπόλοιπους δημότες να αγανακτούν για την ανοιχτή και κατάφωρη διαπλοκή της πολιτικής με την εκκλησιαστική εξουσία.

Η Λευκάδα είναι μια μικρή μητρόπολη που διοικήθηκε αγαστά επί μακρόν απο μητροπολίτες , οι οποίοι δεν είχαν εντοπιότητα. Ισως αυτή η ουδετερότητα του ξένου να ήταν τελικά ο καταλύτης, που βοήθησε να μην υπάρξει διχασμός, εκκρήξεις, αντιπαλότητες και μίση στην καρδιά της Εκκλησίας.

Πιστεύω πως σ' αυτή την επερχόμενη εκλογή μητροπολίτη θα πρυτανεύσει η λογική της ουδετερότητας. Πως ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, που διακρίνεται για την ευθύτητα και τη λεβεντιά του θα δρομολογήσει την εκλογή του νέου δεσπότη Λευκάδας και Ιθάκης χωρίς να υποκύψει στις πιέσεις μιας μερίδας ανθρώπων.

Ελπίζω πως οι ιεράρχες θα εκλέξουν με βάση τα προσόντα των υποψηφίων (όπως υψηλή θεολογική παιδεία, διοικητική ικανότητα, σοβαρότητα και ηθική υπεράνω μικροπολιτικών συμφερόντων).

Θεωρώ πως ο νέος μητροπολίτης Λευκάδας θα πρέπει να φέρει ένα νέο αέρα στην Εκκλησία του νησιού μας, να τείνει ευήκοον ούς σε όλους τους Λευκάδιους και όχι μόνο στους υποστηρικτές του. Να αγκαλιάσει το ποίμνιο πάνω και έξω απο πολιτικές ισορροπίες. Να σκύψει στα μικρά και μεγάλα διοικητικά του καθήκοντα, καθώς έχουν συσσωρευθεί πολλά προβλήματα απο την αβελτηρία των τελευταίων χρόνων.

Ευελπιστώ πως το Αγιον Πνεύμα θα είναι εκείνο που τελικά θα επηρεάσει την εκλογή του νέου μητροπολίτη Λευκάδας και όχι οι κατευθυνόμενες πιέσεις απο πολιτικούς και λαϊκούς παράγοντες.

Θέλω να δώ την μητρόπολη Λευκάδας, όπου μεγάλωσα και έγινα κοινωνός του θρησκευτικού πολιτισμού με τρόπο ρομαντικό και υπέροχο, να μην διαταραχθεί απο μίση και αντιπαλότητες με θέμα την εκλογή του νέου ιεράρχη. Θέλω να γυρίζω στον τόπο μου και ν' αντικρύζω αγάπη κι όχι συγκρούσεις. Θέλω ο νέος μητροπολίτης μας να σταθεί υπεράνω σκοπιμοτήτων, να μεταγγίσει ένα αέρα αγιότητας στο νησί μας, όπως έπραξαν και οι μακαριστοί προκάτοχοί του.

Θέλω ο νέος μητροπολίτης Λευκάδας και Ιθάκης να μην έχει παρελθόν αλλά ένα λαμπρό, πεφωτισμένο μέλλον

από το Greek American News Agency

Τετάρτη, 18 Ιουνίου 2008

Φανάρι, Αθήνα και Οικουμενικότητα

Του δρος Γεωργιου Τσετση μ. πρωτοπρεσβύτερος του Οικουμενικού Πατριαρχείου,από την Καθημερινή

Με αφορμή το άρθρο του κ. Αντώνη Καρκαγιάννη σχετικά με το «Αυτοκέφαλο της Ελληνικής Εκκλησίας», (Καθημερινή, 8/6/2008), θα ήθελα να προβώ σε μερικές διευκρινίσεις, μια και το κείμενο αυτό είναι γραμμένο με κοσμικά και πολιτικά κριτήρια, και φαίνεται να αγνοεί τον τρόπο υπάρξεως και λειτουργίας της καθ’ ημάς Ορθοδόξου Ανατολής.

1. Αποτελεί εκκλησιολογική αίρεση, ο χαρακτηρισμός μιας τοπικής Εκκλησίας ως «εθνικής», και η ταύτισή της με ένα οποιοδήποτε «εθνικό κράτος». Η Εκκλησία του Χριστού έχει υπερεθνικό και υπερφυλετικό χαρακτήρα. Γι’ αυτό και στην εκκλησιαστική γλώσσα δεν υπάρχει ούτε «ελληνική Εκκλησία», ούτε «ρωσική», ούτε «σερβική», ούτε «κυπριακή», αλλά «Εκκλησία της Ελλάδος», «της Ρωσίας», «της Σερβίας», «της Κύπρου», όπου όλοι οι Ορθόδοξοι, ανεξαρτήτως φυλής και εθνικής προελεύσεως, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της. Οι «Εθνικές Εκκλησίες» του βαλκανικού χώρου, που, δυστυχώς, συνετέλεσαν στον κατακερματισμό του αδιαιρέτου σώματος της Ορθοδοξίας, είναι κατασκεύασμα του 19ου αιώνος. Με αρχιμάστορα την Βαυαροκρατούμενη, τότε, Ελλάδα!

2. Το Αυτοκέφαλο μιας Εκκλησίας δεν κατακτάται «επαναστατικώ δικαίω», καθώς αποφαίνεται το άρθρο. Αν ίσχυε ο ισχυρισμός αυτός, δεν θα βρισκόταν σήμερα εκτός «Πανορθοδόξου νυμφώνος» η Τιτοϊκής εμπνεύσεως, δήθεν «Αυτοκέφαλη Εκκλησία» των Σκοπίων! Το Αυτοκέφαλο παρέχεται από Οικουμενική Σύνοδο, και σε περίπτωση δυσκολίας συγκλήσεώς της, από την Πρωτόθρονη Μητέρα Εκκλησία Κωνσταντινουπόλεως. Και τούτο «άχρι καιρού», μέχρι την επικύρωσή του από μια Οικουμενική ή Πανορθόδοξη Σύνοδο.

3. Η αρχή «μια Επικράτεια, μια Εκκλησία», αν και ίσχυσε σε πολλές περιπτώσεις, κυρίως κατά τους τελευταίους δύο αιώνες, δεν αποτελεί απαραβίαστο «δόγμα». Να μη λησμονείται ότι στην Επικράτεια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας συνυπήρχαν πέντε Αυτοκέφαλες Εκκλησίες. Τα γνωστά Πρεσβυγενή Πατριαρχεία και η Εκκλησία Κύπρου. Το ίδιο και κατά τη διάρκεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Αν ίσχυε η προαναφερθείσα αρχή, τότε θα είχαν καταργηθεί, εδώ και αιώνες, οι Εκκλησίες Αλεξανδρείας, Αντιοχείας, Ιεροσολύμων και Κύπρου, και θα παρέμενε μόνο το Οικουμενικό Πατριαρχείο, η Εκκλησία της Πρωτεύουσας των δύο πανίσχυρων Αυτοκρατοριών. Αν όντως ταυτίζεται η Εκκλησία με μια συγκεκριμένη Επικράτεια, τότε, με τη λογική αυτή, το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων πρέπει να μείνει εγκλωβισμένο στην Ανατολική Ιερουσαλήμ και στα Παλαιστινιακά Εδάφη, εγκαταλείποντας το ποίμνιο και τη δικαιοδοσία του στην Ιορδανία και το Ισραήλ! Και ένα ερώτημα (δεν είναι δικό μου, αλλά του μητροπολίτου Αρκαλοχωρίου Ανδρέα): Αν τη δεκαετία του ’50 έβρισκε αίσιο τέλος η προσπάθεια ενώσεως της Κύπρου με την Ελλάδα, θα είχε καταργηθεί το ιστορικό Αυτοκέφαλο της Εκκλησίας Κύπρου;

4. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, μπορεί να έχασε ή να παρεχώρησε εδάφη, δεν στερήθηκε όμως την Οικουμενικότητά του, όπως εξυπονοεί το εν λόγω άρθρο. Ούτε δε είναι «εγκλωβισμένο... στην εναπομείνασα νησίδα του» κάπου στον Κεράτειο. Το συγκεκριμένο αυτό σημείο του άρθρου θυμίζει την επιχειρηματολογία του ομόδοξου Βορρά, που εδώ και πολύ καιρό θέλει να επιβάλει μια «Νέα Τάξη Ορθοδόξων Πραγμάτων», αλλά και τη θέση της Αγκυρας, που επίμονα αρνείται την Οικουμενικότητα του Πατριαρχείου, και θέλει τον Πατριάρχη να είναι απλώς ο «Πρωτόπαπας» (ο Μπάσπαπαζ) της «Εκκλησίας του Φαναρίου»! Το Φανάρι, έχει παγκόσμια ακτινοβολία, αλλά και άμεση δικαιοδοσία στην Ορθόδοξη Διασπορά, (βάσει Κανόνων Οικουμενικών Συνόδων), είναι ο εγγυητής της Ορθοδόξου ενότητος και παραμένει το κέντρο συντονισμού της Πανορθοδοξίας. Μας αρέσει ή όχι.

Η πρόσφατη προσπάθεια αποκαταστάσεως των σχέσεων μεταξύ Φαναρίου και Αθηνών πρέπει να χαιρετισθεί με ικανοποίηση. Εξαιτίας Αθηναϊκών επιπολαιοτήτων το ’22, το Πατριαρχείο έχασε την Ιωνία και την ανθούσα Ανατολική του ενδοχώρα. Ας το αφήσουμε τουλάχιστον να έχει κάποια πρόσβαση στην Δυτική του ενδοχώρα βάσει της Πράξεως του 1928. Με την ενεργοποίηση της δεν κινδυνεύει ούτε το Αυτοκέφαλο της Ελλαδικής Εκκλησίας, ούτε η εδαφική ακεραιότητα της Ελλάδας, όπως λέγεται και γράφεται ευκαίρως, ακαίρως. Τουναντίον εξυπηρετούνται γενικότερα συμφέροντα του Γένους. Και ο νοών νοείτω.

Δευτέρα, 16 Ιουνίου 2008

ΚΡΙΣΙΜΗ Η ΕΚΛΟΓΗ ΤΩΝ 3 ΝΕΩΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΩΝ
Άκουσε τον εξάψαλμο ο Ιερώνυμος από τους Συνοδικούς
«Τα δώσατε όλα στον Πατριάρχη», του είπε ο Σπάρτης
«Πήγατε Αρχιεπίσκοπος και γυρίσατε Μητροπολίτης», φώναζε ο Καλαβρύτων!

Aπό το ΠΑΡΟΝ


Την έκτακτη σύγκληση της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος την Τρίτη 24 Ιουνίου για τη συμπλήρωση των τριών κενών μητροπολιτικών εδρών Λευκάδος και Ιθάκης, Θηβών και Λεβαδείας και Παροναξίας, καθώς και για την εκλογή δύο βοηθών επισκόπων για τις Ιερές Μητροπόλεις Ηλείας και Καλαβρύτων και Αιγιαλείας, αποφάσισε η ΔΙΣ την εβδομάδα που μας πέρασε.

Αρχικά είχε αποφασισθεί και η εκλογή βοηθού επισκόπου και για τη Μητρόπολη Ιωαννίνων, μια και τα καθήκοντα του Μητροπολίτη Ιωαννίνων κ. Θεόκλητου στην προεδρία της Οικονομικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος τον έχουν επιβαρύνει, αφού απαιτούν τη συχνή του παρουσία στην Αθήνα. Τα σχέδια όμως ανατράπηκαν μετά από παρέμβαση του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμου, ο οποίος επισήμανε ότι η Μητρόπολη Ιωαννίνων ανήκει στις νέες χώρες και η θέση του βοηθού επισκόπου δεν προβλέπεται από την Πράξη του 1928, με αποτέλεσμα ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων vα αναγκασθεί σε ανάκληση της επιθυμίας του αυτής, αν και αρχικά είχε εγκριθεί από τη ΔΙΣ.

Ο Αρχιεπίσκοπος δεν επείσθη τελικά, σύμφωνα με εκκλησιαστικούς κύκλους, από την πίεση του Μητροπολίτη Φιλίππων η Ιεραρχία να διαρκέσει δύο ημέρες, για να αποφευχθούν η ένταση, οι ζυμώσεις, τα σχόλια και η δημιουργία αρνητικού κλίματος, αφού το χρονικό διάστημα δεν θα επιτρέψει να ακουστούν και άλλες φωνές.

Περιορίστηκε στην ενημέρωση των μελών της ΔΙΣ σχετικά με την επίσκεψή του στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, χωρίς να τολμήσει να εισηγηθεί καμιά αλλαγή που θα προσφέρει νομοθετική κάλυψη της Πράξης του 1928, ενώ αντίθετα δέχθηκε τα πυρά του Μητροπολίτη Καλαβρύτων, ο οποίος έκανε αναφορά σε πρωτοσέλιδο της εφημερίδας μας: «Πήγε Αρχιεπίσκοπος και επέστρεψε Μητροπολίτης». Παράλληλα, ο Μητροπολίτης Σπάρτης πρόσθεσε χαρακτηριστικά: «Τα δώσατε όλα Μακαριώτατε»!

Για το Πατριαρχικό Γραφείο στην Αθήνα ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων διευκρίνισε ότι δεν υπάρχει προοπτική να μετατραπεί σε Εξαρχία, παρά μόνο να αναβαθμιστεί ο ρόλος του.

Αναστάτωση, ωστόσο, έχει προκαλέσει στους κόλπους της Ιεραρχίας η απόφαση του Αρχιεπισκόπου να συζητήσει το θέμα της εκλογής βοηθών επισκόπων στη ΔΙΣ, αγνοώντας τις ποιμαντικές ανάγκες άλλων Μητροπολιτών εκτός ΔΙΣ. Σημειώνουμε ότι τις τρεις θέσεις βοηθών τις κατοχύρωσαν Μητροπολίτες μέλη της ΔΙΣ. Τα τηλέφωνα άναψαν την Τρίτη το βράδυ, αφού Ιεράρχες προσπαθούσαν να διασταυρώσουν τις πληροφορίες που είχαν, εκφράζοντας ταυτόχρονα τη δυσαρέσκειά τους για την παντελή παραθεώρηση των αναγκών των Μητροπόλεών τους.

«Αυτή είναι η συνοδικότητα; Με ποια κριτήρια επελέγησαν οι Μητροπολίτες που χρειάζονται βοηθό Επίσκοπο;» αναρωτήθηκε γηραιός μητροπολίτης της Θράκης. «Αν ενεργούσε έτσι ο Μακαριστός Χριστόδουλος θα είχαν ξεσηκωθεί και οι πέτρες. Πού είναι τώρα αυτοί που ασκούσαν κριτική τότε;». Και συνεχίζει σχολιάζοντας την επικαιρότητα: «Πού πήγε η φωνή της Εκκλησίας; Γιατί κάνουμε τα πάντα προκειμένου να περιθωριοποιήσουμε την Εκκλησία, έναν θεσμό που αποτελεί ενεργό κύτταρο της κοινωνίας μας; «Όταν, σύμφωνα με έρευνα που είδε το φως της δημοσιότητας, το 60% του ελληνικού λαού καταδικάζει τις όποιες επίσημες σχέσεις μεταξύ ομοφυλοφίλων, η Εκκλησία πώς περιορίζεται σε μια ψυχρή, άχρωμη, άοσμη και ολιγόλογη αναφορά περί αμαρτίας; Τι έχουμε να φοβηθούμε; Πού πήγαν τα επιχειρήματά μας; Οι θέσεις μας για μια υγιή κοινωνία;»

Ο Αρχιεπίσκοπος, σύμφωνα με άλλους Μητροπολίτες, προσπαθεί να κλείσει τα μέτωπα (στόματα), όπως αυτό που προέρχεται από τον Μητροπολίτη Καλαβρύτων ικανοποιώντας το αίτημά του. Αίτημα που, όπως ισχυρίζονται οι ίδιοι Μητροπολίτες, αποκλείεται να το ικανοποιούσε ακόμη και ο ίδιος ο Μακαριστός Χριστόδουλος αν ζούσε. Τη θέση τού βοηθού αναμένεται να την πάρει ο Αρχιμανδρίτης Προκόπιος Πετρίδης, ένας ικανός κληρικός που χαίρει της εκτιμήσεως της Ιεραρχίας. Με τον ίδιο τρόπο αναχαιτίζεται και ο Μητροπολίτης Ηλείας, ο οποίος μετά την ανάληψη της προεδρίας της ΜΚΟ Αλληλεγγύη κατορθώνει να τακτοποιήσει το πνευματικό του παιδί Αθανάσιο Μπαχό, αίτημα το οποίο εκκρεμούσε εδώ και χρόνια, αφού δεν ήταν λίγες οι φορές που προσπάθησε να τον εκλέξει σε κάποια γειτονική του Μητρόπολη. Ως αντάλλαγμα ο Μητροπολίτης Ηλείας δύσκολα θα αντιταχθεί στις επαμφοτερίζουσες επιλογές του Αρχιεπισκόπου στο άμεσο τουλάχιστον μέλλον.

Τέλος, ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων, εκ των ισχυρών υποστηρικτών του Ιερώνυμου κατά την προεκλογική του περίοδο, θα εξαργύρωνε κατά πολλούς το γραμμάτιο μέσω της θέσης βοηθού Επισκόπου του, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα και τη συνέχιση της στήριξής του, ειδικά σε θέματα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, όπου την επόμενη χρονιά, όπως όλοι εκτιμούν, θα έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον εάν ο Αρχιεπίσκοπος επιχειρήσει να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις του προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη. Απώτερος στόχος του Αρχιεπισκόπου είναι η επίτευξη της εκλογής ανθρώπων που τους επηρεάζει απόλυτα στις κενές Μητροπόλεις στις 24 Ιουνίου. Και ενώ φαίνεται να μην αντιμετωπίζει πρόβλημα στην εκλογή του νέου Μητροπολίτη Θηβών, από τον αριθμό των ψήφων που θα πάρει ο Αρχιμανδρίτης Γεώργιος Ματζουράνης της Ι.Μ. Θηβών και Λεβαδείας θα φανεί αν ο Αρχιεπίσκοπος διατηρεί τις δυνάμεις του. Αντίθετα, τα πράγματα θα αρχίσουν να δυσκολεύουν για τη Λευκάδα, όπου τον θρόνο θα τον διεκδικήσει ο ντόπιος Ηγούμενος Αρχιμανδρίτης Νικηφόρος Ασπρογεράκας, ο Αρχιμανδρίτης Θεόφιλος Μανωλάτος, συνοδικός υπάλληλος με καταγωγή από τη Λευκάδα και με σπουδαίο ποιμαντικό έργο, που διατηρεί ισχυρές επαφές με μεγάλο μέρος της Ιεραρχίας. Ενώ ταυτόχρονα στη μάχη για τη διεκδίκηση της ίδιας της Μητροπόλεως συντηρητικά μέλη της Ιεραρχίας προσβλέπουν στον γηραιό Τιτουλάριο Μητροπολίτη Αχελώου Ευθύμιο ως ευκαιρία δίκαιης αποκαταστάσεώς του.


Σελίδες: 1 2 Επόμενη σελίδα

Κυριακή, 15 Ιουνίου 2008

Η ετυμηγορία του Δικαστηρίου το οποίο δικάζει την υπόθεση του κ. Παντελεήμονος θα σκιάσει τις συνεδριάσεις της Ιεραρχίας και της Συνόδου

To "αγκάθι" του Αρχιεπισκόπου

ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ/ΒΗΜΑ

Σε «αναμμένα κάρβουνα» κάθονται στενοί συνεργάτες του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου αλλά και πολλοί αρχιερείς της Εκκλησίας της Ελλάδος, καθώς το αργότερο σε 10 ημέρες αναμένεται να εκδοθεί η απόφαση του Πενταμελούς Εφετείου Κακουργημάτων Αθήνας που θα κρίνει την τύχη του Μητροπολίτη πρώην Αττικής κ. Παντελεήμονος Μπεζενίτη. Ο ιεράρχης που το 2005 είχε απομακρυνθεί από τον θρόνο του στη Μητρόπολη Αττικής, έπειτα από απόφαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου και εισήγηση του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου, καταδικάστηκε σε πρώτο βαθμό από το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων σε οκταετή κάθειρξη για υπεξαίρεση 66,5 εκατ. δραχμών, δηλαδή περίπου 195.000 ευρώ, από τη Μονή Ευαγγελιστρίας της Θεοτόκου (Οσίου Εφραίμ) Νέας Μάκρης.





Ο Αρχιεπίσκοπος της Εκκλησίας της Ελλάδος κ. Ιερώνυμος


Από τα μέσα του περασμένου χρόνου ο κ. Παντελεήμων Μπεζενίτης πίστευε ότι θα μπορέσει να ανατρέψει την απόφαση του πρωτοβάθμιου δικαστηρίου και θεωρούσε πως θα επέστρεφε στον μητροπολιτικό θρόνο του. Η εμφάνισή του στην εξόδιο ακολουθία που τελέστηκε στον Μητροπολιτικό Ναό της Αθήνας για τον μακαριστό Χριστόδουλο και στην τελετή ενθρόνισης του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου μόλις τον περασμένο Φεβρουάριο έδειχνε ξεκάθαρα ότι ο Μητροπολίτης πρώην Αττικής αν μη τι άλλο δεν φοβάται. Στις αρχές όμως της εβδομάδας ο κ. Παντελεήμων άρχισε να θορυβείται, καθώς ο εισαγγελέας του Πενταμελούς Εφετείου Κακουργημάτων κ. Π. Ματζούνης ζήτησε την καταδίκη του, όπως και πρωτοδίκως. Η αγόρευση του εισαγγελέα της έδρας αποτέλεσε κεραυνό εν αιθρία για τον κ. Παντελεήμονα και για τα μέλη της Ιεραρχίας, καθώς τους τελευταίους τέσσερις μήνες που διεξάγεται η δίκη σχεδόν οι περισσότεροι εκτιμούσαν ότι τελικά θα αθωωθεί.

Η απόφαση του Δικαστηρίου στο οποίο προεδρεύει η γνωστή από την υπόθεση του πρώην πρύτανη του Παντείου Πανεπιστημίου κ. Αιμ. Μεταξόπουλου κυρία Ασπασία Καρέλλου αναμένεται να εκδοθεί είτε το μεσημέρι της Παρασκευής είτε το αργότερο την επόμενη Δευτέρα, δηλαδή μερικά μόνο εικοσιτετράωρα πριν από την έκτακτη σύγκληση της Ιεραρχίας που ορίστηκε για το πρωί της Τρίτης προκειμένου να εκλεγούν οι νέοι μητροπολίτες Θηβών, Λευκάδος και Παροναξίας, καθώς και δύο βοηθοί επίσκοποι για τις μητροπόλεις Ηλείας και Καλαβρύτων. Ακόμη αναμένεται να συνεδριάσει η 12μελής Διαρκής Ιερά Σύνοδος.

Η απόφαση του Δικαστηρίου, είτε αθωωθεί ο κ. Παντελεήμων είτε καταδικαστεί, αναμένεται να σκιάσει τις συνεδριάσεις της Ιεραρχίας και της Συνόδου, καθώς αν ο Μητροπολίτης αθωωθεί τότε θα ενισχυθούν οι προσπάθειες που καταβάλλει για την επιστροφή του στον θρόνο της Αττικής. Ο κ. Μπεζενίτης έχει προσφύγει ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας ζητώντας να κηρυχθεί αντισυνταγματικός ο νόμος που ψηφίστηκε τη δεκαετία του '80, όταν υπουργός Παιδείας ήταν ο κ. Απ. Κακλαμάνης, και βάσει του οποίου αρχικά τον Φεβρουάριο και στη συνέχεια τον Αύγουστο του 2005 απομακρύνθηκε από τον θρόνο του. Σύμφωνα με τη διάταξη Κακλαμάνη «η ΔΙΣ, μετά από αιτιολογημένη πρόταση του προέδρου της, μπορεί με απόφασή της δημοσιευμένη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως να θέτει στη διάθεση της Εκκλησίας της Ελλάδος για διάστημα έξι μηνών μητροπολίτη, εφόσον συντρέχουν λόγοι που αφορούν στο πρόσωπό του, στο συμφέρον της Εκκλησίας, στη δημόσια τάξη ή την κοινωνική ειρήνη. (...) Μετά την πάροδο εξαμήνου η Διαρκής Ιερά Σύνοδος μπορεί να αποφασίσει την οριστική απομάκρυνση από τον Μητροπολιτικό Θρόνο. Αυτοί που απομακρύνονται θεωρούνται "σχολάζοντες"».

Οπως λένε συνεργάτες του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου, δεν υπήρχε καμία άλλη δυνατότητα εκείνη τη στιγμή απομάκρυνσής του από τον θρόνο της Μητρόπολης Αττικής. Οι πληροφορίες για υπεράκτιες εταιρείες του ιεράρχη, οι κασέτες με το «ροζ» περιεχόμενο και η παραδοχή του σε τηλεοπτική εκπομπή ότι διέθετε εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για τα γεράματά του δεν άφηναν πολλά περιθώρια.

Το Συμβούλιο της Επικρατείας επρόκειτο να εκδώσει την απόφασή του πριν από έναν μήνα, παρέπεμψε όμως την υπόθεση για αργότερα, αναμένοντας τις αποφάσεις της εκκλησιαστικής δικαιοσύνης, την απόφαση του Πενταμελούς Εφετείου Κακουργημάτων και την εκδίκαση του εκκλήτου από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, ενώπιον του οποίου προσέφυγε ο ιεράρχης ζητώντας την εκδίκαση της υπόθεσής του.


Δύσκολο το έργο της ανάκρισης

Το ενδεχόμενο αθωωτικής απόφασης θα προκαλέσει προβλήματα στην εκκλησιαστική δικαιοσύνη, οι έρευνες της οποίας επί της ουσίας έχουν βαλτώσει, αφού σύμφωνα με πληροφορίες δεν κατέστη - τουλάχιστον μέχρι στιγμής - δυνατή η εξεύρεση των υπεράκτιων εταιρειών του κ. Μπεζενίτη. Ακόμη το έργο της εκκλησιαστικής δικαιοσύνης είναι εξαιρετικά δύσκολο, διότι το 2002 ο ιεράρχης είχε απαλλαγεί με αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου τόσο για τα χρήματα που φέρεται ότι διέθετε όσο και για την υπόθεση των κασετών, και για αυτό το θέμα δεν μπορεί να διερευνηθεί εκ νέου. Και φαίνεται ότι οι όποιες αποφάσεις των μελών των εκκλησιαστικών δικαστηρίων θα εξαρτηθούν από την απόφαση της ποινικής δικαιοσύνης. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο από την πλευρά του δηλώνει έτοιμο να εκδικάσει το έκκλητον του κ. Παντελεήμονος, αλλά προηγουμένως θα πρέπει να δικαστεί από κάποιο εκκλησιαστικό δικαστήριο της Εκκλησίας της Ελλάδος και αυτό μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει.

Ετσι πολλοί εκτιμούν ότι αμέσως μετά την έκδοση αθωωτικής απόφασης ο ιεράρχης θα ζητήσει από την Ιερά Σύνοδο την επιστροφή στα καθήκοντά του, καθώς θα διαθέτει ένα μεγάλο πλεονέκτημα. Αλλωστε, όπως επισημαίνεται, έχει φανεί ότι διαθέτει πολλούς υποστηρικτές στην παρούσα σύνθεση της Ιεράς Συνόδου, μέλη της οποίας προσπάθησαν να «επιπλήξουν» τον τοποτηρητή της Μητρόπολης Αττικής Μητροπολίτη Μεσογαίας κ. Νικόλαο επειδή δεν επέτρεπε στον κ. Παντελεήμονα να ιερουργήσει σε ναούς της άλλοτε επαρχίας του.


Η ενδεχόμενη καταδίκη

Το ενδεχόμενο μιας καταδικαστικής απόφασης αποτελεί τον εφιάλτη του κ. Μπεζενίτη, των συνηγόρων υπεράσπισής του, των στενών συνεργατών του και πολλών ιεραρχών. Και αυτό διότι, όπως λέγεται, αν το Δικαστήριο επιμείνει στην πρωτόδικη απόφαση, τότε ο κ. Παντελεήμων αντιμετωπίζει ακόμη και το ενδεχόμενο να οδηγηθεί στη φυλακή, αφού κατηγορείται για κακούργημα. Ετσι οι συνήγοροί του κκ. Βασιλακόπουλος, Κωνσταντίνου και Ζήσης καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια κατ' αρχάς να αθωώσουν τον πελάτη τους και, αν αυτό δεν καταστεί δυνατόν, να μετατραπεί η κατηγορία από κακούργημα σε πλημμέλημα, ώστε να μην οδηγηθεί στη φυλακή. Ενα τέτοιο ενδεχόμενο φαντάζει δραματικό, αφού θα πρέπει να ασκηθούν άμεσα όλες οι διαδικασίες στο δικαστήριο ώστε ο ιεράρχης της Εκκλησίας της Ελλάδος να μη ζήσει δραματικές στιγμές. Στη συνέχεια δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο προσφυγής στον Αρειο Πάγο για να βοηθήσουν όσο περισσότερο μπορούν τον Μητροπολίτη πρώην Αττικής, έναν επί πολλές δεκαετίες πανίσχυρο αρχιερέα που εκπροσώπησε την Εκκλησία της Ελλάδος σε όλα τα διεθνή φόρα, μεταξύ άλλων και στον διάλογο με τους ρωμαιοκαθολικούς και τους διαμαρτυρομένους.

Την ίδια ώρα η αντίπαλη πλευρά, και συγκεκριμένα οι δικηγόροι της Μονής Οσίου Εφραίμ κκ. Πελέκης και Σοφός, επιδιώκει την καταδίκη του ιεράρχη, καθώς, όπως τονίζει, επί πολλές δεκαετίες ταλαιπωρούσε τις μοναχές του Οσίου Εφραίμ και ζητούσε διαρκώς χρήματα, τα οποία δεν έφθαναν ποτέ στο ταμείο της Μητρόπολης Αττικής. Αν ο αρχιερέας καταδικαστεί, τότε θα ζητήσουν την άμεση εφαρμογή των όσων ορίζει ο νόμος περί εκκλησιαστικών δικαστηρίων. Σύμφωνα με το άρθρο 160 του Ν. 5383 του 1932 «ο αρμόδιος εισαγγελεύς, καταστάσης αμετακλήτου της αποφάσεως του Κοινού Ποινικού Δικαστηρίου, ανακοινοί ταύτην εν αντιγράφω προς τον πρόεδρον της Ιεράς Συνόδου, προκαλεί την υπό του αρμοδίου εκκλησιαστικού δικαστηρίου καθαίρεσιν του καταδικασθέντος άνευ ετέρας τινός διαδικασίας και ανακοινοί πάραυτα την γενομένην καθαίρεσιν εις τον ανακοινώσαντα την ποινικήν απόφασιν εισαγγελέα. Η εκκλησιαστική αρχή οφείλει εντός 15 ημερών από της εις αυτήν ανακοινώσεως της ποινικής αποφάσεως υπό του εισαγγελέως εκτελέση ταύτην»...


Ηξεις αφήξεις η Κομισιόν για τη Μονή Τοπλού

Πώς απαντά η Κομισιόν στα επενδυτικά σχέδια κατασκευής τουριστικών οικισμών στην περιοχή Κάβο Σίδερο του Δήμου Ιτάνου Λασιθίου, που θεωρείται προστατευόμενη από τη Συνθήκη Νατούρα; Ηξεις αφήξεις...

Το θέμα έφερε στην Κομισιόν ο ευρωβουλευτής Δημήτρης Παπαδημούλης από την πλευρά του Συνασπισμού και η απάντηση του Ελληνα επιτρόπου αρμόδιου για θέματα Περιβάλλοντος, Σταύρου Δήμα, μάλλον δεν φώτισε και πολύ τα πράγματα.

Για την ακρίβεια, ο Ελληνας ευρωβουλευτής Δ. Παπαδημούλης είχε αναφερθεί στην ερώτησή του στα σχέδια βρετανικής εταιρείας να κατασκευάσει 6 τουριστικούς οικισμούς και ξενοδοχεία πολυτελείας, συνολικής δυναμικότητας 7.000 κλινών, 3 γήπεδα γκολφ και σταθμό αφαλάτωσης σε έκταση περίπου 26.000 στρεμμάτων του Ιδρύματος «Παναγία Ακρωτηριανή» (Μονή Τοπλού).

Το θέμα είναι γνωστό και έχει επανειλημμένα απασχολήσει τις περιβαλλοντικές οργανώσεις του Λασιθίου, που έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Πρώτον, διότι θεωρούν ότι η περιοχή τους, που ήδη είναι άνυδρη, θα υποβαθμιστεί ακόμη περισσότερο και δεύτερον, διότι, όπως λένε οι κάτοικοι και σημείωσε και ο κ. Παπαδημούλης, η επένδυση σχεδιάζεται να γίνει σε προστατευόμενη περιοχή του δικτύου Νατούρα 2000.

Ο Ελληνας επίτροπος εξηγεί αφ' ενός ότι «η Επιτροπή δεν γνωρίζει τις λεπτομέρειες του επενδυτικού σχεδίου, που αναφέρει το αξιότιμο μέλος του Κοινοβουλίου», αφ'ετέρου πως η περιοχή «απολαμβάνει το καθεστώς προστασίας του άρθρου 6 της οδηγίας για τα ενδιαιτήματα». Ειδικότερα, σημειώνεται, «σύμφωνα με το άρθρο 6, παρ.2, πρέπει ν'αποφεύγονται η υποβάθμιση των οικοτόπων και οι ενοχλήσεις των ειδών...».

Ωστόσο, ο κ.Δήμας πετά, όπως σημειώνεται από τον Συνασπισμό, το μπαλάκι στις ελληνικές αρχές τονίζοντας ότι: «Εναπόκειται στις ελληνικές αρχές να αποφασίσουν κατά πόσον το υπόψη τουριστικό έργο συμβιβάζεται με τις προαναφερόμενες απαιτήσεις...».


Α.ΣΤ.


ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 14/06/2008
Οι «τραπεζίτες» της Μονής Πετράκη

Της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ

Στον τέταρτο όροφο του εντυπωσιακού συνοδικού μεγάρου, στη Μονή Πετράκη, ένας ανυποψίαστος επισκέπτης θα δυσκολευόταν να καταλάβει ότι βρίσκεται σε εκκλησιαστικό χώρο.

Ο Αντ. Ζαμπέλης επικεφαλής του οικονομικού επιτελείου της Αρχιεπισκοπής με τον Ιερώνυμο στη Σίφνο.
Εκεί έχει εγκατασταθεί μια ομάδα τεχνοκρατών-οικονομολόγων, η νέα «ντριμ τιμ» της Εκκλησίας, η οποία σχεδιάζει την πλήρη αναδιάρθρωση της οικονομικής πολιτικής του Ιερώνυμου. Επικεφαλής, της υπηρεσίας οικονομικών είναι, βέβαια, ένας μητροπολίτης, ο Ιωαννίνων Θεόκλητος.

Δεν είναι, όμως, ένας τυχαίος επίσκοπος: Διαχειρίζεται τα αμύθητης αξίας κληροδοτήματα των ηπειρωτών ευεργετών και μόνο η μητρόπολή του διαθέτει το 0,2% των μετοχών της Τραπέζης της Ελλάδος!

*Ο άνθρωπος που στελεχώνει τον μηχανισμό, με κριτήρια «ιδιωτικού μάνατζμεντ», είναι ο Αντ. Ζαμπέλης, στέλεχος της Εμπορικής Τράπεζας, ο οποίος αντικατέστησε τον Κ. Πυλαρινό, πρώην γενικό διευθυντή της Ν.Δ.

Ο νέος μάνατζερ της Εκκλησίας, στενός φίλος του αρχιεπισκόπου τουλάχιστον δεκαπέντε χρόνια, είναι διευθύνων σύμβουλος και γενικός διευθυντής του «real estate» της Εμπορικής, υπήρξε γενικός διευθυντής του ομίλου του Ιατρικού Κέντρου Αθηνών και γενικός διευθυντής των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

Με αυτές τις «περγαμηνές» υπό μάλης, ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα του Ιερώνυμου, να αναμορφώσει την οικονομική υπηρεσία και να τη στελεχώσει με νέα πρόσωπα. Οι επιλογές του, ωστόσο, προκαλούν ήδη αντιδράσεις μεταξύ ιεραρχών και επικεντρώνονται κυρίως σε δύο πρόσωπα:

O Χρ. Χατζηεμμανουήλ του ΟΠΑΠ
*Στον πρόεδρο του ΟΠΑΠ, Χρ. Χατζηεμμανουήλ, που τοποθετήθηκε στην επιτροπή ως αναπληρωτής του καθηγητή Γ. Αγαπητού. Εχει διατελέσει πρόεδρος της εταιρείας «Ολυμπιακά Ακίνητα» και θεωρείται εξαιρετικά έμπειρος στο «real estate». Είναι ένας από τους εμπιστους ανθρώπους του ίδιου του πρωθυπουργού και συμμετέχει στον «πρωινό καφέ» στου Μαξίμου. Το «golden boy», της Ν.Δ., όπως τον αποκαλούν στο ΠΑΣΟΚ, έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης.

Τα παιδιά απ' το Λονδίνο

Στις 11 Μαρτίου, 25 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ κατέθεσαν ερώτηση στη Βουλή για «την αποδυνάμωση του ΟΠΑΠ και το ξεπούλημα της εταιρείας», όπως έγραφαν στην ερώτησή τους, ενώ συνέδεαν τον Χρ. Χατζηεμμανουήλ με τον Γ. Αλογοσκούφη, κάνοντας λόγο για την «παρέα του Λονδίνου» (για την οποία έχει γίνει πολύς λόγος και στην υπόθεση των δομημένων ομολόγων).

*Στον πρόεδρο της ΔΕΗ, Χρ. Αθανασόπουλο, που τοποθετήθηκε αναπληρωτής του καθηγητή Κ. Δρακάτου. Είναι ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Υπήρξε στέλεχος της «Toyota Motor Europe» και είχε βρεθεί πρόσφατα στο κέντρο μιας αρνητικής δημοσιότητας με τις απεργίες, τις αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ και τις υπέρογκες αυξήσεις στις αμοιβές του.

Πάντως, η επιλογή των συγκεκριμένων προσώπων, που έχουν ως κύρια χαρακτηριστικά την επαγγελματική καταγωγή τους από τον τραπεζικό χώρο αλλά και από το «real estate», οφείλεται, όπως λένε, στην εμπειρία και την τεχνογνωσία τους, και όχι στην πολιτική τους τοποθέτηση.

ο Χρ. Αθανασόπουλος.
Ορισμένοι στην αντιπολίτευση μιλούν όμως για δημιουργία «γαλάζιας φρουράς» στα σπλάχνα της Εκκλησίας.

Από την πλευρά τους, οι ιεράρχες διατείνονται ότι επεκράτησαν αξιοκρατικά κριτήρια, αλλά και η πρόθεσή τους να έχουν άμεση πρόσβαση στον ίδιο τον Κ. Καραμανλή, χωρίς να χρειάζεται μεσάζοντες. Οι «τραπεζίτες» πάντως φαίνεται πως θα αυξηθούν αν επαληθευθούν οι πληροφορίες που θέλουν να αναμειγνύονται με τα οικονομικά της εκκλησίας σε θεσμικές θέσεις υψηλόβαθμα στελέχη της Εθνικής και της Τράπεζας της Ελλάδος. Αλλωστε, πριν από λίγες ημέρες τοποθετήθηκαν ως σύμβουλοι ο Ν. Κουτσούκος, αναπληρωτής διευθυντής τεχνικών συμβούλων της Εμπορικής, και ο Π. Καραχάλιος, επίσης στέλεχος στην οργάνωση και τον εκσυγχρονισμό της ίδιας τράπεζας.

«Δεν έχουν κομματικό χαρακτήρα οι τοποθετήσεις των στελεχών αυτών στις οικονομικές υπηρεσίες» επιμένει στην «Κ.Ε.» ανώτερο στέλεχος των υπηρεσιών. «Ο Χρ. Χατζηεμμανουήλ έχει μεγάλη εμπειρία από τα «Ολυμπιακά Ακίνητα», ενώ ο Π. Αθανασόπουλος, υλοποιεί πρόγραμμα ανάπτυξης ακινήτων της ΔΕΗ».

Ακίνητα και φωτοβολταϊκά

Και οι δύο, δηλαδή, γνωρίζουν άριστα το αντικείμενο με το οποίο θα ασχοληθεί στο μέλλον η Εκκλησία.

Η νέα διοίκηση, στοχεύει να αλλάξει τον τρόπο εκμετάλλευσης των ακινήτων της Εκκλησίας, που μέχρι τώρα βασιζόταν στις ενοικιάσεις ή τις πωλήσεις. Τώρα ο προσανατολισμός είναι η δημιουργία επαγγελματικών χώρων, καταστημάτων και πάρκινγκ. Επενδύσεις που θεωρείται ότι θα έχουν μεγαλύτερη απόδοση, με στόχο να εξυπηρετηθεί το κοινωνικό έργο της Εκκλησίας, που αποτελεί κύρια μέριμνα του νέου αρχιεπισκόπου.

*Στις πρώτες ενέργειες είναι η μακροχρόνια μίσθωση του κτιρίου του υπουργείου Παιδείας στην οδό Μητροπόλεως, που παραμένει κενό μετά τη μετακόμιση του υπουργείου στο Μαρούσι.

*Η ανάπτυξη φωτοβολταϊκών πάρκων, που θα προσφέρουν «ζεστό χρήμα», είναι η επόμενη πράξη και οι σχετικές μελέτες είναι ήδη έτοιμες.

*Αλλαγή φρουράς είχαμε όμως και στην αναπτυξιακή εταιρεία της Εκκλησίας. Τη θέση του διευθύνοντα συμβούλου της εταιρείας κατέλαβε ο Γ. Λιάκος, στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών που αντικατέστησε τον Κ. Σκαρίπα. Επικεφαλής στην εταιρεία ετέθησαν οι μητροπολίτες Φιλίππων Προκόπιος και Χαλκίδος Χρυσόστομος.

*Και στο τμήμα των νομικών υπηρεσιών παραιτήθηκαν μέλη του, αφού τους διεμηνύθη ότι δεν θα έχουν πλέον μηνιαίες αποδοχές αλλά θα πληρώνονται με βάση τις υποθέσεις που διαχειρίζονται.


ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 15/06/2008